ЯК ПРОГРІВАТИ ДВИГУН УЗИМКУ?

Узимку багато хто з нас прогріває двигун авто перед поїздкою, вважаючи, що так для нього краще. Чи дійсно це так? Якщо вірити розробнику двигунів фірми Mercedes-Benz, Леопольду Мікуліку, сучасні мотори одразу ж після запуску легко переносять повний газ. Але ми рекомендуємо бути обачними: мотор та його внутрішні компоненти складаються із різних матеріалів, котрі по-різному прогріваються після запуску двигуна та по-різному розширюються.      

Конструктивно так склалося, що поршень прогрівається у першу чергу. При цьому, чим більше ми тиснемо на газ, тим швидше він прогрівається. Його циліндри, що омиваються охолоджувальною рідиною, прогріваються досить повільно. Це може призвести до того, що поршень не вміщуватиметься всередині циліндра і заклинить. Тому з педаллю газу потрібно поводитися акуратно.

На нових автомобілях, привезених із-за океану, часто зустрічаються пошкодження в циліндрах – це наслідок перевозу автомобілів у холодному стані на корабель, по кораблі та з корабля. Щоб не залило свічки, перевізники часто безжалісно витискають повний газ.

Друге слабке місце – прокладка головки блоку циліндрів. У більшості випадків головка блоку циліндрів виготовляється з алюмінію, вона прогрівається швидше, ніж блок двигуна з чавуну (на двигуни із блоком із чавуну цей фактор впливає мало). Між цими компонентами розташована прокладка головки блоку циліндрів, призначена компенсувати зміщення головки та блоку відносно один одного. При цьому ще додається тиск у камерах згоряння, котрий у сучасних двигунах може досягати 200 бар. Це перша причина бути спокійнішим із педаллю газу на холодному двигуні.    

Наступний важливий момент – мастило двигуна: холодне мастило є в'язким, насос тяжко продавлює його до місць змащування. Поки мастило надійде до останнього штовхача клапану у головці блоку циліндрів, може минути близько 10 секунд, увесь цей час деякі елементи працюють насухо. Мастила з низькою в'язкістю 0-W-30 чи 0-W-40 працюють у цьому випадку краще, але за великого холоду їх в'язкість також обмежена. Окрім того, моторне мастило працює найбільш ефективно тільки після досягнення робочої температури – близько 80 градусів. Рекомендуємо, дати двигуну попрацювати декілька секунд на холостому ходу, а тоді можна їхати без хвилювань.

У той час, як індикатор температури рідини показує деяку температуру, мастило може бути ще абсолютно холодним. Проблема у тому, що водій не може дізнатись температуру мастила, а температура охолоджувальної рідини не є в цьому випадку показником. Для прогрівання мастила до 80 градусів потрібно проїхати майже 20 км. На автомобілях із теплообмінником масло-вода (наприклад, сучасні дизельні двигуни з прямим упорскуванням) мастило прогрівається швидше, на старих автомобілях із великою кількістю мастила у піддоні (наприклад, Alfa, Porsche, старі дизельні двигуни) воно взагалі рідко досягає робочої температури. При цьому, ввімкнена пічка у салоні чи ні ролі не відіграє.       

 

То як же, все-таки, заводити двигун у холодну погоду? Прогрівання на автомобілі, котрий стоїть, вимикається – у цьому випадку зношування розподільного валу максимальне. Та й сам двигун прогрівається вкрай повільно – без навантаження він може до півгодини працювати, перш ніж стрілка індикатора температури почне змінювати своє положення. Рекомендація: заводимо двигун, чекаємо декілька секунд (за цей час можна пристебнути пасок безпеки), і можна їхати, уникаючи повного газування. Переключайтеся на наступну передачу раніше – на 2000 – 2500 об/хв. 

  Опубліковано "Лише Насолода" № 2(30) жовтень-листопад 2014