Які ролі не виконував автомобіль протягом своєї історії: предмет культу, розкоші та просто засіб пересування... Але він завжди був і джерелом, і метою інновацій. Журнал People UA підготував для вас інформацію про те, які новинки в галузі автомобілебудування на нас чекають найближчими роками.
Автономне водіння
Мабуть, те, на що найбільше сьогодні чекають від автоіндустрії, – це масове впровадження безпілотних автомобілів. Про це говорять не перший рік, та й Ілон Маск обіцяв, що через п'ять років ми їздитимемо на автомобілях без водіїв ще у 2014 році.
Надворі 2022-й, і де ж ці безпілотники? Насправді вони вже тут. Випробування і досвідчена експлуатація таких автомобілів ведеться у багатьох країнах. В Америці в деяких штатах розпочинається їх комерційна експлуатація. А побачити безпілотні авто можна вже в ОАЕ. Так що зараз ми на початку транспортної революції, яка зробить водіння і водіїв непотрібними, а їзду на автомобілі дешевшою та безпечнішою.
Так, безпечнішою! Адже причиною 9 із 10 аварій є людський фактор, вплив якого якраз і мають виключити безпілотні машини. То чому ж використання автономних автомобілів йде не так швидко, як нам би того хотілося? Технічні проблеми на цьому шляху вже практично вирішені, а перешкодами на сьогодні поки що залишаються висока вартість систем автономного водіння, питання законодавства в цій галузі та психологічна неготовність багатьох людей довіритися автомобілю без водія – просто боязнь нового. І все ж таки це нове пробиває собі дорогу, і в найближчі роки ми все-таки побачимо на дорогах безпілотні автомобілі.
Безпека та оптимізація
Ще одна технологія, що давно обговорюється і розробляється, яка в найближчі роки може нарешті отримати широке поширення, – це connected car або підключений автомобіль. Він вміє обмінюватися інформацією з іншими connected car та дорожньою інфраструктурою, а також отримувати дані про інших учасників руху (пішоходів, велосипедистів та ін.) або перешкоди на своєму шляху.
Навіщо це треба? Основна мета – підвищення безпеки та попередження ДТП, а також оптимізація маршрутів. Ідея connected car в тому, що автомобілі повинні об'єднатися в бездротову мережу і обмінюватися в ній один з одним інформацією про швидкість, напрямок руху, дорожні затори, ремонтні роботи тощо, з тим щоб попередити водія і допомогти йому уникнути зіткнення або вчасно змінити маршрут, якщо попереду корок. Технічних перешкод до впровадження таких систем давно вже немає, а широкому поширенню заважає головним чином відсутність єдиного стандарту та необхідність виділення діапазонів радіочастот для організації бездротової мережі обміну даними.
Чистий водень
Інша технологія майбутнього, про яку всі давно говорять, – екологічно чистий транспорт – тобто електромобілі та автомобілі на водневому паливі, що не створюють під час руху шкідливих викидів. Зараз, щоправда, з'являється все більше відомостей про те, що електромобілі далеко не такі екологічні, як нас переконують їх виробники та різного роду екоактивісти. Основна проблема в тому, що при виробництві та утилізації електромобілів (насамперед їх батарей) створюється більше навантаження на навколишнє середовище, ніж від звичайних автомобілів. Адже ще й виробництво електроенергії також тягне за собою викиди парникових газів.
У цьому плані набагато привабливіше починають виглядати водневі автомобілі, які викидають лише чисту водяну пару. Та й час їх заправки набагато менший, ніж від зарядки електромобілів, а їх автономність можна порівняти зі звичайними машинами. Втім електромобілі не збираються здаватися: вирішити їхні проблеми покликані нові акумулятори на основі графену, без рідкісноземельних елементів і металів, які повністю утилізуються після закінчення терміну служби. Можна сподіватися, що такі з'являться найближчими роками.
Козирок навпаки
Сьогодні вже нікого не здивуєш системами адаптивного та активного головного світла, що встановлюються на багатосерійних моделях.
Ці системи в режимі реального часу формують світловий пучок, що створюється основними та допоміжними фарами, змінюючи його дальність, ширину та напрямок залежно від швидкості руху автомобіля, крутості поворотів, наявності зустрічних та попутних автомобілів, пішоходів тощо. Однак погана видимість дороги буває не тільки в темну пору доби, а й навпаки у яскравий погожий день, коли сонце буквально сліпить водія.
Традиційне рішення – сонцезахисний козирок – обмежує поле огляду і не завжди повністю закриває від променів сонця. Сучасні технології дозволяють зробити козирок або світлозахисну смугу у верхній частині вітрового скла з адаптивним затемненням, коли зменшується прозорість лише тих ділянок козирка, через які світло потрапляє на обличчя водія. Це своєрідний аналог адаптивного світла навпаки. Прототипи таких систем вже розроблені і, ймовірно, найближчим часом ми побачимо їх на реальних автомобілях.
Більше електроніки та розваг
Сьогодні вже важко уявити автомобіль без інформаційно-розважальних систем. Але в якому напрямку вони розвиватимуться? Вже зараз явно простежується тенденція до збільшення кількості дисплеїв у салоні, зростання їх розмірів та об'єднання в рамках єдиних систем, що виводять інформацію про параметри автомобіля та відображають різний контент – навігаційний, розважальний тощо.
Іншими словами, інтер'єр автомобіля поступово буде перетворюватися на своєрідний монітор, який захоплюватиме все більшу площу поверхні салону. Навіть вітрове скло може повністю перетворитися на дисплей, на якому з'являтиметься інформація від систем доповненої реальності. По суті, їхній прообраз ми вже зараз використовуємо у проєкційних дисплеях, що відображають швидкість та навігаційні підказки.
Музичні системи
А як же звук? Колись в автомобілях встановлювали тільки радіоприймач з єдиним гучномовцем, зараз – багатоканальні музичні системи з приблизно дюжиною (або навіть великою кількістю) динаміків, а в майбутньому на звуковипромінювачі перетворяться внутрішні панелі салону.
FaceID
Широке поширення систем ідентифікації скоро зробить абсолютно непотрібними для доступу в салон та запуску двигуна ключі та інші прилади. Автомобілі навчаться просто впізнавати водія в обличчя та за голосом, а двигун включатимуть після розпізнавання відбитка пальця сенсором, вбудованим у кнопку «Старт».
Опубліковано People UA №3 (55) зима 2021-2022